Speel jij employee communication al uit als troef?

Vonk en ABCi, de Belgische vakverenigingen voor interne communicatie, bestaan 70 jaar en slaan de handen in elkaar voor de Employee Communication Days 2020.

Wat mag je verwachten?

Een week lang kun je online, via ons interactief platform, deelnemen aan inspirerende keynote speeches en cases over interne en hr-communicatie die medewerkers echt centraal stellen in je bedrijfsstrategie. Je krijgt ook de kans om ervaringen uit te wisselen met een netwerk van 250 andere professionals in je vak.

Hoe geef je je employee journey vorm?

Al jaren richten marketeers en communicatiespecialisten hun pijlen op de customer journey. Toch is je communicatiestrategie pas écht compleet met de employee journey erbij. Want een sterk merk groeit van binnenuit, met medewerkers die elke dag vanuit een passie en bevlogenheid bijdragen aan het succes van je organisatie.
Wat zijn de factoren die de employee journey vormgeven? Wat zorgt ervoor dat jouw medewerkers geëngageerd en gealigneerd zijn? En hoe kunnen hr en interne communicatie elkaars rol daarin versterken?

Leiderschap, bedrijfscultuur en inzetbaarheid

Nationale en internationale sprekers richten hun pijlen op 3 cruciale ingrediënten voor een succesvolle employee communication: inspirerend leiderschap, de rol van een positieve bedrijfscultuur en een gezonde organisatie waar werkgeluk centraal staat.

schrijf je hier in »

Praktische info

Locatie

De Employee Communication Days vinden online plaats.

We gebruiken het interactieve eventplatform van Yellenge. Daarop zenden we de meeste sessies uit via livestream. Voor sommige sessies maken we ook gebruik van Zoom.

Timing

De Employee Communication Days vinden plaats van maandag 28 september tot en met vrijdag 2 oktober 2020.

De deelnemers kunnen elke sessie achteraf bekijken.

Prijs

Leden van vonk en ABCi: 395 euro
Leden van Kortom, WBcom en AFCI: 395 euro
Niet-leden: 495 euro
(excl. 21% btw)

Word nu lid van vonk of ABCi en schrijf je in tegen het ledentarief.

Annuleren kan kosteloos tot en met maandag 21 september 2020. Daarna is het inschrijvingsgeld verschuldigd. Je kunt altijd je inschrijving doorgeven aan een collega.

Vragen

Heb je een vraag over het evenement?
Mail naar secretariaat@vonknetwerk.be of info@abci.org.

Programma

Maandag 28 september:

9-10 u: Laurent Ledoux: Keynote: Drijfveren om participatief en collaboratief management te implementeren binnen een organisatie (EN)
12-13 u: Erik Reijnders: Hoe leiderschapscommunicatie bijdraagt aan blije medewerkers (NL)
13-14 u: Laure Monard: Al je medewerkers meekrijgen met de strategie in Coronatijden. Een innovatieve en inspirerende aanpak bij Delhaize (NL)

Dinsdag 29 september:

9-10 u: Gilles Carlier: How to be more agile? (FR)
12-13 u: Tine Tyberghien & Barbara Vandenbossche: Case Brose: Hoe zorg je voor een productieve, multiculturele werkvloer? Een 10-stappenplan om je op weg te helpen (NL)
13-14 u: Herlinde Pieters: Employer branding in theorie en praktijk (NL)

Woensdag 30 september:

9-10 u: Griet Deca: Happiness at work: mythe of realiteit? (NL)
12-13 u: Valerie Vera & Eline Vyvey: Proximus introduceert digitale onboarding om te ‘connecteren’ met hun nieuwe starters (NL+FR)

Donderdag 1 oktober:

9-10 u: Inge Vandewiele & Davy Van Swael: Case AG Insurance: van Employee Communication naar Employee Experience(NL)
10-11 u: Jochanan Eynikel: Keynote: Check-In. Hoe geef je zin aan je organisatie? (EN)
11-12 u: Fons Van Dyck: Veranderen om jezelf te worden (NL)
13-14 u: Jurgen De Cuyper: Een persoonlijke assistent voor elke medewerker? Het kan bij KBC (NL)
14-15 u: Florence Coppenolle: Ben jij een UPtimist? Case: employer branding bij ENGIE (FR)
15-16 u: Marc Croonen: A guide to understand and build a corporate culture. Brought to life via a variety of inside company stories (EN)

Vrijdag 2 oktober:

11-13 u: Cyriel Kortleven: No More Boring Online Networking (moderatie in EN)


schrijf je hier in »

Vakspecialisten en praktijkverhalen

Met een dag vol inzichten van experts, beloftevolle ontmoetingen en projecten van collega’s krijg je nieuwe impulsen voor een nog betere employee journey.

Sponsors

Onze gouden sponsors Dobit​ - Paddle - The Oval Office - Workforce-IT

Onze zilveren sponsors Amplexor - Meet Roger

Onze partners Com&CoHR SquareHungryMindsMoovly - Yellenge - Volta

vonk en ABCi, netwerken voor interne communicatie

Vonk en ABCi zijn de Belgische vakverenigingen voor interne communicatie.
Onze missie is om vakgenoten samen te brengen en van elkaar te laten leren, onder meer tijdens onze opleidingen en evenementen. Daarnaast willen we interne communicatie als vak op de kaart zetten en professionaliseren.
Ontdek al onze activiteiten op www.vonknetwerk.be en www.abci.org.

Terug naar sprekers
Jurgen De Cuyper
Een persoonlijke assistent voor elke medewerker? Het kan bij KBC (NL)

Een assistent alleen iets voor directeurs? Dat dacht je maar. Elke medewerker heeft recht op een persoonlijke assistent die hem/haar begeleidt bij de employee journey.

Een digitale versie weliswaar, die de medewerker ontzorgt bij de dagelijkse activiteiten. Altijd en overal beschikbaar, op je smartphone én je laptop.

Je dag efficiënt starten, je nieuws op maat presenteren, je ondersteunen bij vergaderingen, personeelszaken en digitale skills, of reageren op al je vragen… je assistent doet het allemaal!

Jurgen De Cuyper werkt als change- en communicatieadviseur voor de interne communicatieafdeling van KBC.  Vanuit zijn passie voor de digitale werkplek draagt hij bij aan de uitdaging om collega's én KBC digitaler te maken, met focus op de employee experience.

Deze sessie is in het Nederlands.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Griet Deca
Happiness at work: mythe of realiteit? (NL)

Met een heuse burn-out epidemie vinden believers van de positieve psychologie het hoog tijd om werkgeluk te boosten. Terwijl de non-believers beweren dat werkgeluk een wollig would be verhaal is waar veel woorden aan hangen maar geen return aan vast hangt.

Wie heeft gelijk? Is werkgeluk een mythe of realiteit? Op basis van wetenschappelijk onderzoek en business cases ontdek je meer over werkgeluk. Verwacht je aan een spreekster die kiest voor “Try a different angle” en glimlachgarantie!

Griet Deca is naast Chief Happiness en co-founder van Tryangle ook Gelukspersoonlijkheid van België (2019). Ze brengt haar jarenlange ervaring in het ondersteunen van bedrijven op zoek naar welzijn op het werk en werkgeluk mee naar het podium. 

Deze sessie is in het Nederlands.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Jochanan Eynikel
Keynote: Check-In. Hoe geef je zin aan je organisatie? (EN)

Businessfilosoof Jochanan Eynikel toont in zijn keynote hoe de weg naar een betekenisvolle economie niet loopt langs grote woorden of dure missieverklaringen, maar langs persoonlijke ervaringen. Zinvol werk vraagt een persoonlijke check-in bij het wat, wie en waarom van organisaties.

Jochanan Eynikel werkt voor denktank van ondernemersforum ETION als onderzoeker, schrijver en spreker over thema’s op het raakvlak van ethiek, economie en technologie. Van opleiding is Jochanan master in de Wijsbegeerte (KU Leuven en Stellenbosch, Zuid-Afrika) en de audiovisuele journalistiek (Erasmushogeschool Brussel). Na zijn studies was hij onder meer 5 jaar actief als directeur van vzw SPES-forum.

Begin 2017 verscheen zijn debuut Robot aan het Stuur bij Lannoo Campus dat in 2018 in Nederland de shortlist haalde van Managementboek van het Jaar. In 2020 verschijnt zijn tweede boek Check-In over de zoektocht naar zin en betekenis in de bedrijfswereld. Jochanan is een veel gevraagd spreker in binnen- en buitenland met onder meer keynotes voor TEDx, Gartner, VRT, KU Leuven, …

Deze keynote is in het Engels.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Inge Vandewiele & Davy Van Swael
Case AG Insurance: van Employee Communication naar Employee Experience (NL)

Wat hebben de lancering van een intern sociaal netwerk, de bouw van een gloednieuw leer- en innovatiecentrum en een welzijnsprogramma met elkaar gemeen? Ambitie. Om de bedrijfscultuur van en de waarden van AG voelbaar, zelfs bijna tastbaar te maken, voor huidige en toekomstige medewerkers.

Deze projecten tonen aan dat de rol van de afdeling interne communicatie bij AG de voorbije jaren sterk is geëvolueerd. Van een team van interne bedrijfsjournalisten en getrainde copywriters, naar allround communicatiespecialisten. Van een operationele communicatiedienst naar strategische communicatieadviseurs. Van ‘employee communication’ in enge zin naar ‘employee experience’ in ruime zin.

Inge Vandewiele en Davy Van Swael vertellen jou graag meer over de geïntegreerde visie van AG op de ‘employee experience’.

Inge Vandewiele leidt sinds 2017 de dienst Employer Branding & Employee Communication bij AG. Met haar ervaring in performance management, marketing en projecten richt ze zich op haar passies: strategie, bedrijfscultuur en employee experience.

Davy Van Swael is al 15 jaar aan de slag als specialist interne communicatie, public relations en employer branding. Hij benadert communicatie in beeld, woord én beleving voor een maximale impact.  

Deze sessie is in het Nederlands.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Erik Reijnders
Hoe leiderschapscommunicatie bijdraagt aan blije medewerkers (NL)

We willen graag meer verbondenheid en betrokkenheid. Maar: je kunt je niet betrokken voelen, als je niet betrokken wordt!  Het organiseren van échte betrokkenheid is een taak van de leidinggevenden. Zij kunnen zorgen dat mensen zich meer gehoord en gezien voelen. Zij hebben de sleutel voor meer engagement in handen. Dus: help als communicatieprofessional vooral die ‘bazen’ (m/v) in hun communicatie. In deze sessie krijg je handvatten om hen het belang van leiderschapscommunicatie te laten zien.

Erik Reijnders is zelfstandig trainer, coach, adviseur en schrijver van vele boeken en artikelen over interne communicatie. Hij geeft workshops en trainingen aan managers over leiderschapscommunicatie en helpt communicatieteams bij hun professionalisering en het versterken van hun interne positie. Hij is gedreven, nieuwsgierig en leert elke dag nog bij.

Deze sessie is in het Nederlands.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Fons Van Dyck
Veranderen om jezelf te worden (NL)

Vele ondernemingen en organisaties gaan door woelig water. Om te overleven, moeten zij zich aanpassen aan een snel veranderende omgeving, maar  moeten zij ook en vooral zichzelf blijven. De interne cultuur, waarden en identiteit van de organisatie vormen daarbij het duurzame kompas. Dat is de centrale stelling in het boek De onsterfelijke onderneming van Fons Van Dyck. Interne communicatie is daarbij een essentiële hefboom om met deze schijnbare paradox tussen verandering en stabiliteit succesvol om te gaan.

Fons Van Dyck staat al ruim 15 jaar aan het hoofd van Think BBDO en adviseert ondernemingen en organisaties rond hun strategische positionering, purpose en veranderingscommunicatie. Fons doceert aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij publiceerde recent De onsterfelijke onderneming, en is een veelgevraagd spreker.

Deze sessie is in het Nederlands.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Gilles Carlier
How to be more agile? (FR)

As the external speed of change and the internal engagement crisis justify, organizations are called to be more agile. In this session, we will focus on understanding the implications of this requirement on the need for (1) a reinforced identity, shared values and strategic alignment, (2) an adequate mindset, as well as (3) transparency of information.

Gilles Carlier d’Odeigne helps organizations be fully themselves and evolve with agility in an increasingly complex world. He is the co-founder of AGILEmaker, a company born to make organizations more agile. He is also the author of the book “Dancing with Life” and teaches strategy and innovation at the UCL and at ICHEC.

This session is in French.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Laurent Ledoux
Keynote: Drijfveren om participatief en collaboratief management te implementeren binnen een organisatie (EN)

Laurent Ledoux wil je laten kennismaken met wat de implementatie van een participatief en collaboratief management binnen een organisatie motiveert. Hij stelt ook concrete acties voor die je daarvoor kunt nemen. Als manager implementeert Laurent Ledoux al 15 jaar lang collaboratieve managementpraktijken binnen diverse overheids- en privé-organisaties.

Als deelnemer word je geprikkeld om na te denken over deze punten:

  1. Laurent Ledoux raadt aan om in je organisatie geen proces van transformatie en implementatie van collaboratief management te starten als je het als manager of leider niet zelf hebt geïnitieerd. Stel jezelf de volgende vragen: Waarom zou je dit doen? Over welke persoonlijke transformatie hebben we het hier? Wat zouden de essentiële elementen zijn? Bent je al begonnen met zo'n persoonlijke ontwikkelingsreis? Zo ja, wat heeft je ertoe gebracht om ermee te beginnen? Zo niet, wat houdt je dan tegen?
  2. Volgens Laurent Ledoux moet je je organisatie niet in zo’n proces betrekken als je belangrijkste en uiteindelijke doel is om de productiviteit (of de winst) van je organisatie te verhogen. Heeft dit zin voor jou? Als dat zo is, waarom? Zo niet, waarom niet?

Deze sessie is in het Engels.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Marc Croonen
A guide to understand and build a corporate culture. Brought to life via a variety of inside company stories

Strategy and culture are among the primary levers for leaders in the never-ending quest of organizational viability, effectiveness and success. Strategy offers a formal logic for the organization’s goals and orients the people around them. Culture orients through beliefs and values; it guides activities via shared assumptions and group norms. But how do we understand and manage this fluid world of beliefs and values. Let’s look at culture through a lens of 8 critical elements of organizational life. Brought to life by Marc via a variety of inside company stories from his professional journey.

Marc Croonen is Chief Human Resources of Group Vandemoortele. Previous, he accompanied the merger and cultural transformation of Ahold-Delhaize. In the years before he was CHRO of Delhaize and of Dexia, VP HR Europe at International Paper and VP HR W-Europa at AB-InBev. Also Danone, Volkswagen and Interbrew/Artois were part of his professional journey.

This session is in English.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Florence Coppenolle
Ben jij een UPtimist? Case: employer branding bij ENGIE

Talent aantrekken, en dan vooral in technische beroepen, is een grote uitdaging voor veel bedrijven. Hoe kun je daarvoor een gerichte strategie ontwikkelen die loont, maar die ook past binnen de bredere commerciële positionering en specifieke behoeften op vlak van interne communicatie? Met die dynamiek in het achterhoofd besloot ENGIE 3 jaar geleden om zijn aanpak totaal te herbekijken. Die aanpak past binnen een diepgaandere transformatie van de organisatie en een sterkere impact van communicatieboodschappen en -kanalen. HR, business, IT, strategie en communicatie hebben samengewerkt om van ENGIE de meest aantrekkelijke werkgever te maken in de categorie ‘Energy and utilities’.

Florence Coppenolle heeft meer dan 20 jaar ervaring met strategische communicatie. Ze is sinds 8 jaar communicatiedirecteur bij ENGIE, en werkte vooraf onder meer bij Belgacom.

Deze sessie is in het Frans.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Cyriel Kortleven
No More Boring Online Networking (EN)

Too many online webinars, meetings and events are boring. During this very interactive session, you will get the chance to experience something completely different. Cyriel is the founder of #NoMoreBoringWebinars and his strenght is supporting people with simple, low-tech methods to create more interaction, engagement and fun. Next to the different methods that you will experience, networking with interesting people is of course the main goal of this session. You will get the chance to meet a lot of different colleagues; have short conversations about your profession and have some fun together. Ready to boost your online networking skills?

Cyriel Kortleven is on a mission in life: boosting the creative & entrepreneurial mindset of leaders & professionals in change. With almost 20 years of hands-on experience in the domain of creativity and innovation, he has already inspired organisations - like Bayer, Nike, IKEA, NASA, Unilever - in 33 different countries on 5 continents. Cyriel is the living embodiment of engagement, using a lot of interaction and humor - yes, even during online events. He is a simplifier who delivers a simple, pragmatic message and leaves his audience with helpful tools and useful language.

This session is moderated in English.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Herlinde Pieters
Employer branding in theorie en praktijk (NL)

Zelfs in moeilijke economische tijden beseffen organisaties dat hun menselijk kapitaal hun voornaamste competitief voordeel vormt: de mensen maken het verschil. Een gedegen employer branding is de ideale manier om werknemerstalent aan je bedrijf te binden. Een gefundeerde aanpak is echter noodzakelijk. Het kenniscentrum HR van HOGENT ontwikkelde een wetenschappelijk gefundeerde methodiek waar je meteen gratis mee aan de slag kan binnen je bedrijf.

Herlinde Pieters is als practitioner verbonden aan de vakgroep Commerciële economie en ondernemerschap van Hogent.

Herlinde helpt bedrijven, leidinggevenden, teams en medewerkers, om hun talenten en sterktes positief in te zetten.

Deze sessie is in het Nederlands.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Valerie Vera & Eline Vyvey
Proximus introduceert digitale onboarding om te ‘connecteren’ met hun nieuwe starters

Proximus introduceerde Appical onboarding om de ‘beleving’ bij nieuwe starters meteen vanaf ondertekening van hun contract te maximaliseren.  Via gamification, filmpjes, gifs en feedbackpagina’s worden starters doorheen een digitale ‘journey’ geleid waarbij ze op een interactieve, speelse en toch educatieve manier alle facetten van de organisatie ontdekken. In deze keynote sessie vertellen Valerie Vera en Eline Vyvey van Proximus over hun uitdagingen, hun ambities en hun concrete aanpak naar implementatie.

Valerie Vera stuurt sinds 2019 het rekruteringsteam van Proximus aan, waar Eline Vyvey als recruiter werkt. Valeries ervaring binnen Marketing en Elines achtergrond als arbeidspsycholoog, zorgde voor een synergie waaruit een mooi verhaal ontstond dat voor de jaarlijks 500 externe rekruten een zorgeloze start verzekert.  

Deze sessie is in het Nederlands en het Frans.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Laure Monard
Al je medewerkers meekrijgen met de strategie in Coronatijden. Een innovatieve en inspirerende aanpak bij Delhaize (NL)

Zorgen dat al je collega’s “mee zijn” met je strategie, een hele uitdaging in Corona. Personeelsevenementen kunnen niet doorgaan en je bent plots voornamelijk aangewezen op digitale communicatie. Hoe doe je dat in een bedrijf waarin de grote meerderheid van de medewerkers géén computer heeft?

Bij Delhaize lanceerden ze “GoeMee” een grootschalige en verfrissende aanpak met een brede interne communicatiecampagne. In deze sessie doet Laure Monard, hoofd van het interne communicatie team  bij Delhaize, uit de doeken hoe ze dat exact hebben aangepakt. 

Laure Monard is gebeten door communicatie, innovatie, mensen, lekker eten en plezier maken. Haar drijfveer als hoofd van het interne communicatieteam bij Delhaize? Het verschil maken. Mensen goed informeren, betrekken en positief verrassen met hun communicaties. Zorgen dat iedereen even trots is als zijzelf om voor Delhaize te werken, zélfs in Coronatijden.

Deze sessie is in het Nederlands.

Terug naar sprekers
Terug naar sprekers
Tine Tyberghien & Barbara Van den Bossche
Case Brose: Hoe zorg je voor een productieve, multiculturele werkvloer? Een 10-stappenplan om je op weg te helpen (NL)

Superdiversiteit is een realiteit. Verschillen in etnische afkomst, geloof, socio-economische achtergrond en geaardheid geven de samenleving kleur en – een soms pittige – dynamiek. Logisch dat zich dat ook weerspiegelt op de werkvloer. Alleen, als verscheidenheid meer regel dan uitzondering is, loopt de samenwerking dan altijd op wieltjes?

Nee, helaas, toch niet. Verschillen tussen mensen zijn best te overbruggen. Stijgt de druk van de productieomgeving? Dan steekt stress de kop op, worden verschillen uitvergroot en krijgt de respectvolle omgang met elkaar een duw.

Bij Brose hadden de spanningen een negatieve impact op de sfeer. Mensen werden ongelukkig, met regelmatige en vaak langdurige ziekte tot gevolg. Daardoor waren er regelmatig incidenten en ging de productie achteruit. Een multidisciplinair team van experts sloeg de handen ineen en werkte een constructief en haalbaar stappenplan uit om het respect op de werkvloer te herstellen.

Deze blauwdruk is het resultaat van de gedreven samenwerking van Samen Leven vzw, The Oval Office, Brose en consultant Isabelle Van Cauwenberge. Het is een leidraad voor bedrijven die de uitdagingen op een multiculturele werkvloer op een positieve manier willen aanpakken. De blauwdruk is een eenvoudig te volgen, helder en efficiënt tienstappenplan voor een productieve en respectvolle werkomgeving.

In deze sessie overlopen we het stappenplan en geven we inzicht in het verloop van het proces bij Brose. Een eerlijke inkijk in de valkuilen en uitdagingen bij het implementeren van het stappenplan, maar ook het gemeten succes en de blijvende inspanningen die dit project vragen. 

Barbara Van den Bossche is projectverantwoordelijke bij Samen Leven vzw waar ze vooral projecten rond diversiteit op de arbeidsmarkt uitwerkt. Haar overtuiging: investeren in het werkgeluk van medewerkers loont. Gelukkige werknemers stuwen het bedrijf vooruit, staan positiever tegenover veranderingen en blijven vaker waar ze zijn.

Personeelswerk is al meer dan 20 jaar niet alleen de beroepsmatige bezigheid maar ook de passie van Tine Tyberghien. De afgelopen 8 jaar is ze aan de slag als HR Manager bij Brose Gent. Hier worden deursystemen voor de Volvo-modellen geassembleerd en 'Just in Sequence' aangeleverd.

Deze sessie is in het Nederlands.

Terug naar sprekers